Bezdotykowe ekrany w samochodach – przyszłość motoryzacji

Data publikacji: 2020-12-18
Koncern Jaguar Land Rover opracował prawdziwą technologię przyszłości. Przedstawiciele firmy twierdzą, że to właśnie bezdotykowe ekrany stanowić będą przyszłość motoryzacji. Zwłaszcza po zmianach wywołanych pandemią koronawirusa. >Jeszcze kilka lat temu ekrany dotykowe uchodziły za nowatorskie. Obecnie są już wszechobecne w samochodach i nie uchodzą za nic nowatorskiego. Można je znaleźć począwszy od najtańszych modeli samochodów takich jak Dacia aż po luksusowe pojazdy pokroju Porsche czy Bentley’a. Producenci szukają kolejnych możliwości sterowania ekranem multimediów takich jak np. obsługa głosowa czy znana m.in. z BMW obsługa za pomocą gustów. Są to jednak wciąż niedoskonałe rozwiązania. Nowoczesne i sterylne rozwiązanie Kolejną ciekawą alternatywę opracował koncern Jaguar Land Rover we współpracy z renomowanym Uniwersytetem Cambridge. W efekcie prac powstał unikalny ekran bezdotykowy. Nowatorska technologia wykorzystuje tzw. predykcyjny dotyk, w którym sztuczna inteligencja za pomocą różnych czujników przewiduje, co użytkownik chce zrobić na ekranie. Wykrywa m.in., czy chce ustawić nawigację bądź też wyciszyć radio bez konieczności dotykania samego ekranu. Wykorzystywane są w tym celu czujniki wizyjne, np. do śledzenia wzroku, aby rozpoznać zamiary użytkownika w czasie rzeczywistym. Dwie niepodważalne zalety Jaguar Land Rover twierdzi, że bezdotykowe ekrany poprawią bezpieczeństwo jazdy, jednocześnie zmniejszając ryzyko przenoszenia bakterii i wirusów związane z ciągłym dotykaniem wyświetlacza. Zyskuje to znaczenie zwłaszcza w obecnych czasach pandemii koronawirusa. Bardzo prawdopodobne, że także po pandemii bardziej sterylne rozwiązania takie jak właśnie wspomniane bezdotykowe ekrany będą przychylnie traktowane przez liczne instytucje legislacyjne lub wręcz wymagane. Bezdotykowy ekran z tzw. dotykiem predykcyjnym >Producent twierdzi, że bezdotykowy ekran eliminuje największą wadę dotykowych wyświetlaczy, jaką jest rozpraszanie kierowcy podczas jazdy. Kierowca nie będzie musiał już odrywać wzroku od jezdni, aby obsłużyć system info-tainment. Wstępne testy laboratoryjne i drogowe pokazują, że bezdotykowe ekrany zmniejszają wysiłek i czas interakcji z wyświetlaczem nawet o 50%. Plusem jest również to, że predykcyjny dotyk lepiej radzi sobie także z jazdą po wyboistej nawierzchni, kiedy to ciężko jest trafić w odpowiednie pole na ekranie dotykowym z powodu wibracji.